.:vegetarisch eten

hoe pak je dat aan?

wat zijn de dingen die je kan eten in plaats van vlees?

per dag moet je zorgen dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. (bv eiwitten, koolhydraten en ijzer)
dit kun je doen door te kiezen voor:

2 eieren, of
100 gr tahoe, of
75 gr groene peulvruchten, of
40 gr noten, of
100 gr vleesvervangers.

van eieren kun je er rustig 4 p/wk eten, het bleek hartstikke mee te vallen met dat cholesterol...

-eiwitten zijn belangrijk voor je spiermassa en voor een verzadigd gevoel zodat je minder eet.

-koolhydraten geven je energie. als je het goed doet komt 40-70 % van je energie uit koolhydraten.

-ijzer zorgt voor een optimaal zuurstoftransport, verhoogt de weerstand tegen ziekte en is een belangrijke factor in het voorkomen van vermoeidheid.
het ijzer uit plantaardige producten wordt beter in het lichaam opgenomen als het samen met een vitamine-C-rijk product (groente, fruit of sap met vitamine C) wordt gegeten.


eiwitten zitten ook in:
granen
zaden
noten
peulvruchten
alfalfa
gerst
vleesvervangers
melk
kaas
eieren

koolhydraten in:
groenten
fruit
rogge
gerst
mais
tarwe

ijzer in:
volkorenbrood
vleesvervangers
appelstroop
bonen
noten

verder kun je zorgen voor veel (verschillende soorten) groenten en fruit en dan zit je wel goed..!

bron:voedingscentrum.nl

Dit artikel is toegevoegd op zondag 03 februari 2008

.:reacties

nog geen reacties

.:reactie toevoegen

Dit bericht is gesloten. Hierdoor zijn reacties of stemmen niet langer mogelijk.